_VD17653

Hoe blijf ik relevant voor mijn klanten?

Venice Redactie

De wereld van de accountant verandert snel. Administratieve processen worden gedigitaliseerd en het werk wordt steeds verder geautomatiseerd. Naast het relevant blijven voor klanten, is innovatie ook een must. Een hobbelige weg met de nodige obstakels. Hoe houdt u dan grip op uw business?

Als accountants of boekhouder kunt u niet meer om vernieuwing heen. Automatisering zorgt ervoor dat het werk verandert of wegvalt. De benchmark ‘Grip op de business 2020’ – dit voorjaar gehouden onder ruim 100 accountantkantorden bevestigd dat. Hierin werd onderzocht hoe u als accountant of boekhouder (toch) extra waardevol kunt zijn voor klanten in de rol van vertrouwd adviseur.

Volop concurrentie

De kans dat er nieuwe concurrenten bijkomen met innovatieve diensten, services en technologieën is supergroot, zegt 82% van de respondenten. Daarnaast geeft hetzelfde percentage aan dat op termijn de reguliere dienstverlening grotendeels geautomatiseerd wordt. Wat betekent dat voor de business?

‘Er wachten nog flink wat uitdagingen om digitaal te transformeren’

Vernieuwen op twee fronten

Om relevant te blijven en grip te houden op uw business moet u digitaal transformeren. Zo verhoogt u niet alleen de productiviteit, maar ook de efficiëntie. En u creëert bovendien ruimte voor het ontwikkelen en uitbouwen van nieuwe online adviesdiensten. Alleen zó wordt u als trusted advisor op een andere manier waardevol voor uw klanten.

1. Investeer in digitale transformatie
Wilt u als accountantskantoor overleven, dan moet u investeren in moderne technologie. Daar liggen nog best wat uitdagingen om de hoek! De accountants en boekhouders die hebben meegedaan aan de benchmark noemen de volgende:

Het vinden en binden van de juiste medewerkers én hen ook behouden (46%)
Ervoor zorgen dat deze mensen open staan voor innovatie (45%);
Beheren en integreren van data uit diverse bronnen (35%);
Het innovatief koppelen van kantoorsystemen met die van de klant. Pas de helft van alle kantoren kan dat nu daadwerkelijk.
‘Accountants moeten nog aan hun bekendheid als adviseur werken’

2. Ontwikkel hoogwaardige adviesdiensten
Onder de dienstverlening van boekhouders en accountants speelt het adviesaandeel de komende jaren een steeds grotere rol. Zo’n 60% wil dit aandeel laten groeien, maar ook hier is de factor ‘mens’ de grootste belemmering.

De helft vindt het lastig om mensen met de juiste skills en expertise te vinden;
Bijna de helft heeft moeite om mensen vrij te maken om de adviesrol op te nemen;
Voor 42% is het een uitdaging om mensen te trainen, coachen en op te leiden;
Tegelijkertijd hebben accountants een “bekendheid- en reputatieprobleem”. Eén derde van hun klanten weet namelijk niet precies weet wat zij nog meer te bieden hebben. Terwijl bijna twee derde van de klanten aangeeft dat ze nu hoofdzakelijk advies krijgen op operationeel niveau. Maar wilt u relevanter worden, dan zult u juist ook op tactisch en strategisch niveau aanspreekpunt willen zijn!

De wil om te groeien

Gelukkig is de wil om te groeien er! Zeker bij driekwart van de kantoren, blijkt uit de benchmark. Van de gemiddeld zeven aangeboden diensten, willen accountants er vier laten groeien. Denk aan de groei van de financiële planning en het uitbreiden van fiscaal, financieel en bedrijfseconomisch advies.

Meer nieuws? Bekijk het overzicht.